ESHOP

Yogová strava

Když miluješ (svoje tělo), není co řešit!

YOGOVÁ STRAVA není o striktním přístupu k jídlu. Je o hledání CESTY toho, nejlepšího v dannou chvíli pro naše tělo. Pro někoho je to vegetariánství, pro jiného RYBA. Respektujeme individualitu človéka a jeho postupné kroky na cestě. Tak pojďte kráčet s námi.

4 nejčastější chyby v jídelníčku

Každý jsme jiný, přesto ve stravě děláme podobné chyby. Pojďte se inspirovat a poučit z chyb, které jsem dělala já 😉 ….

Kvalitní rostlinné bílkoviny ve stravě

Máme ve stravě nedostatek bílkovin. Jejich podíl by se měl pohybovat kolem 20% stravy. Velkou část těchto bílkovin by měly tvořit bílkovinny rostlinného původu.

Přebytek jednoduchých cukrů v jídle

Energii, která nám v životě chybí „dotankováváme“ sladkostmi s jednoduchými cukry, které nám škodí. Nejsme schopni zaměnit průmyslový cukr za přírodní zdroje sladké chuti, jako je ovoce, med, datlový sirup a podobně.

Dojem, že všechny tuky jsou špatné

Přílišná konzumace živočišných produktů vytvořila dojem, že tuky jsou pro tělo špatně. Naopak. „Žádný skvělý stroj, ani ten náš, nefunguje bez „namazání“. Je třeba dodat do jídelníčku rostlinné oleje přirozeně se vyskytující v rostlinnách, které jíme (nikoli palmový tuk). Pak i naše klouby budou fungovat jako švýcarské hodinky.

Věříme víc vědě, než vlastnímu tělu

Naše chutě a pocity těla nás vedou ke správnému jídelníčku. Pro vlastní zdraví musíme začít věřit sobě víc, než výzkumům a lékařské vědě. Jen uvnitř nás je to tajemství vedoucí ke spokojenosti s vlastním tělem. K tomu nás vede YOGA.

Jak jsem se "dopotácela" ke zdravému jídelníčku já ;). Cesta byla občas i ode zdi ke zdi 😉

Nenápadně jsem se stala z člověka závislého na jídle nejdřív vegeteriánem a později  i člověkem vcelku bez problémů dodržujícím zásady zdravého stravování. Nejtěžší na cestě bylo pochopit, že cukr je opravdu „zabiják“ a že dokud nezařadím i v rostlinné stravě dost bílkovin, nikam se neposunu. Moje tělo bude mít bez dostatku rostlinných bílkovin pořád hlad a svaly a klouby budou špatně regenerovat. Není mi 20, abych si nedostatek regenerace mohla dovolit ;-). A jak jste na tom vy 😉 ? NAMASTÉ
čistá strava

CHCETE POMOC S JÍDELNÍČKEM?

Sestavení individuálního jídelníčku na míru zahrnuje:

  • analýzu stávajícího stravovacího režimu a jídelníčku
  • jídelníček na 2 týdny
  • doporučení stravovacích zásad s ohledem na individuální potřeby (hubnutí, regenerace kloubů, svalů, vazů, odstraňování bolestí, kompenzace sportovní, stresové zaměstnání apod.)
  • interpretaci jídelníčku v rámci 30 minutové konzultace online (můžete, ale nemusíte využít)
  • sestavený jídelníček bere v úvahu výživu podle krevních skupin a chuťové potřeby klienta
  • interpretaci jídelníčku mailem
  • navíc získáváte 20% slevu na 2x 30ti minutovou individuální konzultaci
  • a 20% slevu na sestavení tréninkového plánu
  • aktuální cenu sestavení jídelníčku najdete ZDE

TIPY A RADY PRO ROVNOVÁHU VE STRAVOVÁNÍ 🙂

4 způsoby, jak doplnit jídelníček o rostlinné bílkoviny

Makové mléko a další rostlinná mléka

Mák je plodinou, jehož produkce je „parketou“ právě naší země. Tolik hřímeme o českém původu potravin, přitom potravinu, které se u nás tolik daří a má pro naše tělo mnoho přínosů většinu vyvážíme.

Je bohatým zdrojem řady minerálních látek. Za pozornost stojí především obsah vápníku. Zřejmě nenajdeme potravinu, která by byla na vápník bohatší, než je mák. Z minerálních látek je velmi vysoké zastoupení manganu, hořčíku a fosforu. Z vitaminů se mák pyšní vysokým obsahem antioxidačně působícího vitaminu E. Zajímavý je i obsah vitaminů skupiny B.

Recept na makové mléko je snadný: Namočte přibližně 1/2 šálku máku do 400 ml vody, nechte máčet na chladném místě alespoň 4-5 hodin. Poté tyčovým mixérem mák rozmixujte, vytvoří se bílá tekutina. Zceďte mák přes jemné sítko a do vzniklého mléka přidejte banán, jahodu nebo několik datlí, podle chuti. Máte-li raději sladší chutě, dochuťte lžičkou medu nebo datlového sirupu. Ovoce v mléce znovu rozmixujte tyčovým mixérem. Máte osvěžující nápoj k svačině nebo před ranním tréninkem 😉
Recept na mandlové a další rostlinná mléka: Namočte přibližně 1/4 šálku mandlí/ořechů do 400 ml vody, nechte máčet na chladném místě alespoň 4-5 hodin. Poté tyčovým mixérem rozmixujte, vytvoří se bílá tekutina. Zceďte ořechy přes jemné sítko a do vzniklého mléka přidejte banán, jahodu nebo několik datlí, podle chuti. Máte-li raději sladší chutě, dochuťte lžičkou medu nebo datlového sirupu. Ovoce v mléce znovu rozmixujte tyčovým mixérem. Máte osvěžující nápoj k svačině nebo před ranním tréninkem 😉

Luštěniny- saláty a pomazánky z nich

5 věcí, co o luštěninách možná nevíte: Luštěniny jsou neprávem opomíjenou potravinou v našem jídelníčku. 1_Jsou vysokým zdrojem bílkovin. 2_Dokáží rychle regenerovat naše vnitřní orgány právě díky bílkovinám. 3_Při dostatečném namáčení nenadýmají. 4_Solit bychom je měli až po uvaření, aby jejich slupka změkla a byla lépe stravitelná. 5_Naklíčené luštěniny obsahují velké množství minerálních látek.

Rostlinné a luštěninové pomazánky

Vhodné je v dnešní době pro doplnění bílkovin zaměnit tolik oblíbené mléčné produkty a sýry za luštěninové či jiné rostlinné pomazánky. Patří k nim například humus, ale na trhu dnes najdete velkou spoustu chuťově výtečných pomazánek pro dostatečně pestrou stravu.

Luštěninové mouky

Rychlým a chutným řešením doplnění bílkovin do stravy je využití hrachové nebo jiné luštěninové mouky. Použít je můžete nejen na pečení, ale můžete z nich připravit i rychlé a zdravé placičky. Oblíbenou alternativou se stále více stává falafel, který dnes už běžně dostanete i v rychlém občerstvení ;).

Recept na čočkový salát se sušenými rajčaty:
Čočku uvařte doměkka a sceďte. Na oleji osmahněte nakrájenou cibuli, přidejte překrájená sušená rajčata a společně ještě 5 minut duste. Pak přidejte čočku a přimíchejte 1–2 lžíce umeocta. Solit už ani nemusíte, protože ume ocet je slaný dost. Nakonec do salátu dejte nasekanou petrželku, promíchejte a dolaďte podle chuti. Salát je dobrý teplý, výborně ale chutná i zastudena.

Chlorella Green Ways - zelená detox konzerva plná bílkovin

Oblíbenou potravinou (označovanou u nás jako doplněk stravy) se stala v posledních letech Chlorella. Za sebe budu hovořit jedině o značce Green Ways, se kterou mám skvělé zkušenosti.

Zelená potravina ve formě tabletek je sladkovodní řasou, která má obrovskou schopnost detoxikovat jemným způsobem naše tělo. Navíc provádí očistu našeho střeva a zvyšuje tak vstřebatelnost ostatních potravin do krve a těla.

Chlorella GW je navíc i významným zdrojem bílkovin. Ve 30ti tabletách (denní dávka při pravidelné konzumaci) obsahuje 4,2 g bílkovin (což je várka na víc než 4 kg naší váhy). Přitom  kalorická hodnota tohoto množství obsahuje jen 28 kcal. To z chlorelly dělá nejen úžasnou detoxikační potravinu, ale navíc i potravinu s vysokým vlivem na regeneraci organismu. „Takže si jdu hned zobnout ;).“

VÍC INFORMACÍ  o Chlorelle TADY  😉

Kontroverzní velmi často diskutovaná soja

Pravdou je, že u soji je velmi často skloňován častý obsah GMO. Přesto je soja jedinou tzv. komplexní bílkovinou z rostlinného světa. Tzn., že obsahuje všechny aminokyseliny potřebné pro naše tělo. To by měli zohlednit zejména vegani, kteří nemají jiný zdroj komplexních bílkovin.
Pokud jde o GMO u soji, je to stejné, jako u ostatních potravin. Stejně tak můžeme říci, že dnes už téměř neexistuje neGMO kukuřice. Tou jsou krmena hospodářská zvířata a vyrábí se z ní levný glukozo-fruktozový sirup. A tak ať chceme nebo ne, GMO se k nám dnes bohužel dostává. Z tohoto pohledu bychom měli dbát na posilování imunitního systému a rovnováhu v těle, protože jedině tak, jsou naše těla schopná se bránit chemii a dalším „nekalům“ dnešní doby ve zdraví.
Soja může být prospěšná, pro ženy v přechodu, pomoci může při problémech kloubů a kostí. Pomoci může při poškození jater – jednoduše tam, kde jsou potřeba jako stavební a regenerační látky bílkoviny.

Možná se ptáte proč jsou bílkoviny pro naše tělo a jídelníček tak důležité?!

Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem buněk našeho těla

Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem našeho těla. Jsou základní stavební strukturou našich buněk. Jsou nezbytnou živinou pro tvorbu nových tkání a pro regeneraci těch původních. Jsou součástí regulačních mechanismů – enzymů a hormonů. Tedy bez nich to v těle jednoduše nejde. 

A hlavně, bez dostatku kvalitních bílkovin máme HLAD a snáze tloustneme

To platí zejména o bílkovinách rostlinného původu. Živočišné bílkoviny mají podíl na velkém množství nezdravých tuků v naší stravě, vysokém cholesterolu, tlaku a dalších civilizačních nemocech. Rostlinné naopak velmi často intenzivně regenerují naše tělo.

Na příjem bílkovin bychom měli dát pozor pokud ...

  • jsme vegetariány, vegany
  • máme vysokou zátěž organismu
  • hubneme
  • jsme ve stresu
  • dáváme dohromady svůj zdravotní stav

Na tomto místě chci dodat, že ač jsem téměř vegetariánem, jsem proti extrémům, a to i ve stravě. „K osvícení vede cesta středem“, řekl Buddha. A domnívám se, že je tomu tak i ve stravě. Zejména je potřeba hledět na individualitu člověka a jeho aktuální možnosti a potřeby těla ( i ty chuťové). Rovnováha je nalezení středu, nikoli extrémního přístupu ;).